ضعف انسجام سیاسی در عراق،‌ ترکیه را جری کرده است/ مردم عراق آماده مقابله با تجاوزهای آنکارا هستند

جهان

ضعف انسجام سیاسی در عراق،‌ ترکیه را جری کرده است/ مردم عراق آماده مقابله با تجاوزهای آنکارا هستند

استاد دانشگاه بغداد تاکید کرد که واکنش مردم عراق، این پیام را به ترکیه و سراسر جهان مخابره کرد که آماده درگیری با ترکیه هستند و هیچ تجاوزی به سرزمین خود را نمی‌پذیرند.

«محمد عباس التمیمی» استاد دانشگاه بغداد در تشریح عوامل و دلایل حملات متعدد ترکیه به شمال عراق و نقض حاکمیت این کشور که آخرین نمونه آن حمله به منطقه گردشگری «زاخو» در استان «دهوک» بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: ابتدا باید بگویم که این اولین بار نبود تمامیت ارضی عراق توسط ترکیه نقض می‌شود؛ شاید انسجام ضعیف داخلی کشور دلیل اصلی افزایش چنین تخلفاتی باشد که همچنان هم ادامه دارد.

وی گفت:‌ با وجود پایبندی عراق به کانال‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از این مداخله‌ها، چنین تجاوزهایی همچنان رو به افزایش است و این امر مستلزم اقدام‌های دیگری از سوی دولت عراق است.

التمیمی افزود:‌ جدا از نیاز مبرم امروز ما به آب که ترکیه یکی از کشورهای منبع تأمین‌کننده آن است، حجم مبادلات تجاری فراوانی نیز بین دو کشور در جریان است.

وی افزود:‌ ناگفته نماند عراق همچنین می‌تواند از عامل منطقه‌ای و بین‌المللی برای تأثیر بر ترکیه استفاده کند. ما روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داریم، امروز عراق کشوری تاثیرگذار برای کشورهای دیگر است.

این استاد دانشگاه بغداد تاکید کرد که چندین عامل را می‌توان برای محدود کردن مداخلات ترکیه به کار برد و سرانجام با استفاده از بازدارندگی نظامی با قابلیت های متفاوت به آنها پایان داد.

وی افزود: ضعف داخلی عراق و تشدید درگیری‌ها بین احزاب سیاسی بسیاری را به این اعتقاد سوق داد که این احزاب و درگیری‌های آنها دلیل اصلی نقض حاکمیت عراق هستند.

التمیمی در ادامه تاکید کرد که ناگفته نماند ترس از تشدید درگیری‌ها بین این طرف‌های سیاسی که ممکن است منجر به گسست وحدت در کشور شود، قدرت پاسخگویی به تجاوزهای ترکیه را سلب کرده است.

وی افزود: باید به نکته مهمی اشاره کرد که ترکیه در شمال عراق جاه‌طلبی‌های تاریخی دارد و به دنبال احیای امپراتوری عثمانی است. همچنین دارای اطماع اقتصادی و گرایش‌های ایدئولوژیک است و بر این اساس به دنبال بهانه‌تراشی برای مداخله است.

التمیمی افزود:‌ واکنش عراق چه در سطح رسمی دیپلماتیک و چه در سطح غیر رسمی در سطح لازم نبود.

وی گفت: امروز از وزارت خارجه عراق از یک سو و پارلمان کشور که در صحنه سیاسی غایب است، خواسته می‌شود، نقش حقیقی خود را برای بسیج و تحریک جامعه بین‌المللی از جمله سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن مانند شورای امنیت ایفا کنند تا تصمیماتی برای توقف تخلفات ترکیه و ممانعت از هرگونه نقض حاکمیت عراق اتخاذ کند.

این استاد دانشگاه بغداد در پایان افزود: نکته آخر اینکه، ادامه غیاب یک دولت قدرتمند در عراق با اختیارات کامل نقش عراق و توانایی مقابله با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی را تضعیف خواهد کرد. چنانکه این موضوع را به وضوح در سطح سیاسی مشاهده می‌کنیم که غیاب دولت‌ها در هر کشوری عامل نقض حاکمیت آن از سوی کشورهایی می‌شود که چشم طمع به خاک همسایه دارند.

وی تاکید کرد: تلاش برای تشکیل دولت به یک ضرورت تبدیل شده است. افزایش همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به موضوعی مهم تبدیل شده است تا ترکیه به خوبی متوجه شود که ائتلاف های منطقه‌ای می‌تواند نقشه سیاسی و قدرت آن در خاورمیانه را به شدت تغییر دهد.

 

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

نوشتهٔ پیشین
روسیه با توافق بر سر صادرات غلات به دنبال کاهش فشارهای خارجی است/ نزدیکی بیش از حد اوکراین به غرب، جنگ را وسعت می‌دهد
نوشتهٔ بعدی
روابط با همسایگان سقف ندارد/ برنامه‌ریزی اجلاس آستانه نماد برتری گفتمان تعامل منطقه‌ای ایران است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید