به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داریوش غریبزاده نویسنده و فیلمساز سینمای کوتاه و مستقل که در دومین دوره اردوی منطقهای فیلمسازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران که در شهر همدان برگزار میشود، درباره اهمیت پرداختن به فیلم کوتاه و برگزاری دورههای آموزشی که به فضای عملیاتی و کاربردی نزدیک است، برای کارگردانهای تازهکار، عنوان کرد: «دوره «ایده تا تولید» یک دوره آموزشی به همراه تولید است که در دو هفته به صورت مجازی و حضوری با حضور هنرجوهای مستعدی که در سه ژانر مشخص شده این دوره ایده دارند، در حال برگزاری است و قرار است در انتهای این دوره آموزشی در ژانر ملودرام نیز یک فیلم کوتاه گروهی توسط پنج نفر از هنرجوها تولید شود.»
او درباره روند این دوره توضیح داد: «هفته اولی که دوره به صورت مجازی برگزار شد، ایده و طرحهای هنرجوها مورد بررسی قرار گرفت و ایرادهای آنها رفع شد و در نهایت با توافق و اجماع هر پنج هنرجو، فیلمنامه اصلی باتوجه به طرح یک یا چند نفر از آنها به نگارش درآمد تا در زمان برگزاری حضوری دوره، زمان کمتری صرف نوشتن و نهایی کردن فیلم نامه صرف شود و سریعتر به مرحله پیش تولید فیلم برسیم.»
کارگردان فیلم کوتاه «لاک پشت» با اشاره به یکی از بزرگترین کمبودها و مشکلاتی که نسل جوان فیلمساز با آن درگیر هستند، گفت: «یکی از بزرگترین معضلهای نسل جدید فیلمساز، آشنایی نداشتن از اصول و لزوم کار گروهی در سر صحنه و در مراحل ساخت فیلم است. من در دوره «ایده تا تولید» به همراه دو مربی دیگر سعی داریم که روحیه کار گروهی و اصول تقسیم وظایف را از سر تجربه به هنرجوها آموزش دهیم و نشان دهیم که بر فرض صدابردار در مرحله تولید فقط با فیلمبردار در ارتباط است و وظیفه و ارتباطهای او در کار حرفهای خارج از این چهارچوب نیست.»
مربی ژانر ملودرام دومین دوره «ایده تا تولید» دباره هدفهای این دوره گفت: «دوره «ایده تا تولید» بیشتر از هر چیزی قصد دارد با انتقال تجربه به هنرجوها، مسائلی که شاید در آموزشهای تئوری و آکادمیک قابل درک و بیان نباشد، آموزش دهد، به عنوان مثال ارسلان امیری که در اولین دوره «ایده تا تولید» در بوشهر به عنوان مربی حضور داشت، بهترین گزینه برای آموزش نحوه حضور فعال و موثر یک کارگردان سر صحنه است که هنرجوها باید از آن استفاده کنند.»
او با اشاره به مربیان با تجربهای که هنرجوها میتوانند از سبک کاری آنها و تجربههای آنها درس بگیرند، گفت: «به خاطر دارم که عادل تبریزی مربی دوره گذشته، به هنرجوها میگفت که یک روز برای ضبط به خارج از شهر رفته بودند، تمام عوامل و تجهیزات آماده برای تصویربرداری بود ولی شلوار نقش اصلی فیلم پاره شد و به دلیل شلوار پاره یک بازیگر و نبودن نخ و سوزن، تمام هزینهها و ضبط یک روز کامل به هدر رفت.»
غریبزاده با بیان اینکه اصل اول فیلمسازی برنامهریزی و نظم است، درباره نیاز جوانها برای انتقال این نوع تجربهها توضیح داد: «نبودن یک نخ و سوزن، تجربهای است که در هیچ کلاس درسی آموزش داده نمیشود، نحوه مقابله و پیشگیری از چالشهای سر صحنه و روش درست مقابله با آن میتواند تمام چیزی باشد که نسل جدید به آن نیاز دارد، فیلمسازهای جوان از نظر علمی قوی هستند و تشنه تجربهها و اصول عملی کار هستند.»
کارگردان «مرد آبی» با اشاره به یکی از اصلیترین تفاوتهای سینمای ایران با سینمای جهان گفت: «سینمای ایران اصولا سینمای اجتماعی است و ما در این سینما چیزی به نام ژانر نداریم درحالی که در کشورهای اروپایی به عنوان مثال فیلم کوتاه پلیسی، علمی تخیلی و … دارند و تنوع ژانری در آن سینما ها بسیار گسترده است؛ معتقد هستم که دورههای شبیه به «ایده تا تولید» میتواند به تنوع ژانرهای استفاده شده توسط هنرجوها و فیلمسازها کمک کند و ما در آینده شاهد فیلمهایی در ژانر وحشت و رازآلود در سینمای بلند و کوتاه باشیم.»
او ادامه داد: «بیشتر نسل جدید و جوان فیلمساز سینمای ایران، خروجی دورههای انجمن سینمای جوان ایران هستند؛ فیلمسازانی مانند آیدا پناهنده، شهرام مکری، سعید روستایی و… از آموزش دیدههای انجمن سینمای جوانان ایران هستند و به همین دلیل حضور علاقهمندان به سینما به ویژه سینمای کوتاه را به جوانان توصیه میکنم و امیدوار هستم که در ادامه بیشتر شاهد رویشهای سینمایی مانند برادران اَرک باشیم.»
غزیبزاده در پایان درباره انجمن سینمای جوانان ایران گفت: «انجمن بزرگ ترین نهادی بود در سالهای گذشته، نیروی متخصص سینمایی آموزش داد. انجمن صرفا برگزار کننده یک جشنواره بینالمللی نیست و جریان سینمای کوتاه ایران را با تولیدها و تربیت نیرو در دست دارد.»
۵۷۲۴۵
منبع: خبرآنلاین